Trenerzy i warsztaty

Damian Domański

Damian DomańskiBiblioteka – Ośrodek Kultury w Morzeszczynie 
Stowarzyszenie Dyrektorek i Dyrektorów Bibliotek INICJATYWY

Damian Domański – niesklasyfikowany bibliotekarz, nieformalny edukator i prowincjonalny animator, miłośnik trampek. Z wykształcenia filolog klasyczny, bibliolog i mediteranista, zaś na co dzień menadżer kultury, animator życia społecznego i nauczyciel łaciny w jednym z gdańskich liceów. W latach 2014-2022 szefował Gminnej Bibliotece Publicznej w Morzeszczynie, zaś od lipca 2022 r. kieruje nowo powołaną samorządową instytucją kultury – Biblioteką – Ośrodkiem Kultury w Morzeszczynie. Absolwent programu rozwojowego dla dyrektorek i dyrektorów bibliotek "Kieruj w dobrym stylu" realizowanego przez Szkołę Liderów na zlecenie Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i jeden z inicjatorów lokalnych grup wsparcia dyrektorów bibliotek Grupy InicJaTyWy, a przy tym współzałożyciel i wiceprezes Stowarzyszenia Dyrektorek i Dyrektorów Bibliotek INICJATYWY. Zdobywca wielu nagród i wyróżnień za pracę na rzecz regionu i społeczności lokalnej, w tym tytułu Pomorskiego Bibliotekarz Roku 2021. W pracy zawodowej skupia się głównie na działaniach społecznych dla dzieci i młodzieży, promując ideę sieciowania, wolontariatu i pobudzając inicjatywy lokalne. Prowadzi szkolenia dla kadr kultury z zakresu tworzenia oferty dla młodzieży i nieodbiorców kultury. Ponadto przeprowadza diagnozy potrzeb kulturotwórczych. Interesuje się marketingiem w kulturze, nowymi technologiami w edukacji oraz infrastrukturą przestrzeni publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem bibliotek i instytucji animacji kulturalnej.

⚙️ Dobre spotkania, czyli o facylitacji (nie tylko) w bibliotece

Koordynujesz dyskusyjny klub książki lub inną biblioteczną grupę? Jesteś świeżo powołanym_ąmanagerem_ką instytucji kultury / filii lub odpowiadasz za prowadzenie projektów? A może jesteś edukatorem_ką i rozpoczynasz swoją przygodę w prowadzeniu warsztatów i szkoleń? Jeżeli w Twojej pracy musisz zajmować się organizacją spotkań w jakiekolwiek formie, to ten warsztat jest właśnie dla Ciebie. Dowiesz się z niego jak zaplanować i perfekcyjnie przeprowadzić każde spotkanie i być dobrym facylitatorem_ką. Nie ważne, czy będzie to spotkanie z młodzieżą, wewnętrzne spotkanie z pracownikami czy konferencja w formie online.  

W czasie warsztatu: 

  • dowiesz się jak wyznaczać konkretne cele spotkań i krok po kroku przygotować jego plan, 
  • poznasz sposoby na angażowanie uczestników i dowiesz się jak zachęcać ich do dyskusji, 
  • w praktyce przećwiczysz zastosowanie różnych technik i metod prowadzenia spotkań oraz będziesz potrafił_a dobrać je odpowiednio do celów i uczestników spotkania, 
  • zdobędziesz jasne wskazówki jak radzić sobie w zaskakujących czy emocjonujących momentach zebrań, 
  • zdobędziesz wiedzę jak zadbać o satysfakcję uczestników z czasu spędzonego wspólnie na danym zadaniu. 

Katarzyna Drążkowska

Katarzyna DrążkowskaKatarzyna Drążkowska, absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego, certyfikowana trenerka kompetencji psychospołecznych, nauczycielka mindfulness w nurcie MBLC-YA, facylitatorka, coach, trenerka Stylów Myslenia FRIS®, w toku studiów psychologicznych, miłośniczka i praktyk Somatic Experiencing oraz metody ACT.  Na co dzień projektuje i wdraża angażujące warsztaty, wykłady, procesy rozwojowe i coachingowe. Pracuje najczęściej z obszarami zawodowymi na styku relacji z pacjentem(medycyna i farmacja) i klientem(B2C). Od 15 lat szkoli zespoły z komunikacji i efektywnej rekomendacji. Uczy mówić otwartym tekstem i słuchać otwartym sercem. Kocha przeprowadzać z zespołami mądre, motywujące do pozytywnych i wspierających postaw, (r)ewolucje.  Pomaga ludziom w biznesie i poza nim budować dobrostan psychofizyczny, wierząc w moc, mądrość i pracę z ciałem i oddechem. Stworzyła Ptasią Przystań – dobre miejsce na dobre warsztaty rozwojowe i psychoedukację. Prywatnie - mama Julki i Michała, opiekunką wyżlicy Gai. Kocha młodzież i zwierzaki :)  

www.katarzynadrazkowska.pl

⚙️ Dobrostan psychofizyczny w pracy bibliotekarza - jak zamienić współczesną prozę w codzienną praktykę i uwolnić napięcia

„Uspokój się, przestań się złościć. Nie stresuj się.” To słowa, które w naszej kulturze słyszymy tak często, że stają się dla nas jedynym sposobem „radzenia” sobie z tym, co odczuwamy. Od szkolnych lat dorastamy w przekonaniu, że praca i zawód to centralna część naszej tożsamości, i nie ma w niej miejsca na pokazywanie emocji. Zamiast je mądrze uwalniać, spinamy. I nie wiemy, jak się rozpiąć, by nie nabawić się psychicznego przeziębienia. Od kilku lat w nasz świat odważnie wkracza pojęcie dobrostanu i odporności psychicznej. Mindfulness, joga, wszelkie formy terapii stają w zasięgu wzroku. Świadomość dobrostanu rośnie wraz z szeroką falą publikacji i konceptów popularyzowanych w mediach, lecz nie tak szybko jak skala globalnego zmęczenia i stresu, który przybiera formę rozwijającej się epidemii. Tłumi kreatywność, odbiera zainteresowanie kontaktami z ludźmi i uniemożliwia regulację reakcji własnego ciała. Tak w najmniejszej skali. A zaangażowanie w długoterminową „relację” z dobrostanem wymaga czasu i poszukiwań, których często nie mamy w zasobach dnia codziennego.  

Pomysłów na dobrostan jest już tak dużo, że trudno znaleźć właściwą dla siebie opcję, wszyscy gdzieś się śpieszymy, po drodze korki, wyzwania, przeszkody, a to …przysparza stresu. To irytująca sytuacja między innymi dlatego, że często mamy jej świadomość na poziomie poznawczym – rozumiemy zjawisko i czynniki je aktywujące – a mimo to nie jesteśmy w stanie wymyślić sposobu radzenia sobie z nim. Czasami nawet wiemy, co powinniśmy zmienić, ale nie mamy pojęcia, jak się za to zabrać.  

Czyżbyśmy zatem stresowali się…. stresem a dobrostan to tylko bohater współczesnej fikcji? Jak byśmy się czuli, gdyby zmienić go w towarzysza codziennej rzeczywistości? Jak by to było, gdybyśmy dobrostanowy podręczny spis treści nosili w kieszeni? I potrafili sięgnąć do właściwego rozdziału w odpowiedniej sytuacji? 

Z tymi pytaniami spotkamy się na wrześniowych warsztatach w ramach Forum Młodych Bibliotekarzy w Toruniu. Co ważniejsze, zanurzymy się w mikrodoświadczeniu pracy z ciałem, umysłem i energią działania. Dlaczego w takiej triadzie? Stres nie mieszka jedynie w naszych umysłach. Zdecydowanie ma charakter somatyczny i wpływa na fizjologię w sposób, który wydaje się wykraczać poza naszą świadomą kontrolę. Jest głęboko zakorzeniony w naszych nawykach. To mechanizmy reagowania,  które z czasem coraz trudniej zmienić, bo stają się domyślnym sposobem postępowania, autopilotem, który uruchamia się, zanim zdamy sobie sprawę z tego, co się właściwie dzieje. Nasz umysł podąża za reakcjami somatycznymi, zamiast nimi kierować. 

Realne zmiany wymagają metody, która uwzględni nie tylko umysł, ale też ciało. Sięgniemy zatem po pracę z przekonaniami i sprawdzimy, ile w nich wsparcia, a ile zbędnej kontroli. Nauczymy się prostych technik odklejania się od niewspierających myśli i wracania do ciała. I sprawdzimy, czy umysł może uczyć się od oddechu. A czego dokładnie, sprawdzisz na półtoragodzinnych warsztatach już we wrześniu. Nie ważne, czy zaczynasz pracę w bibliotece czy masz już za sobą lata doświadczenia, czy przeżyłeś jedno stresujące wydarzenie, czy też masz do czynienia z codziennymi napięciami. Ten warsztat jest dla Ciebie. Nie będzie wykładowo, tylko doświadczeniowo. Ze śmiechem, oddechem i refleksją, z interakcją i swobodą, bezpiecznie i wygodnie. Reszta w twoich rękach. To, jak zaczniesz dbać o mikrokroki w kierunku własnego dobrostanu, tak wpłyniesz na to, co czujesz, jak myślisz, jak działasz w bibliotece, w zespole, z klientem, w domu, w kontaktach z rodziną i przyjaciółmi. 


Karol Baranowski 

Karol BaranowskiKarol Baranowski - rocznik orwellowski (1984). Od piętnastu lat pracuje na stanowisku bibliotekarza - nauczyciela w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Krakowie, a od jedenastu lat na 1/4 etatu na stanowisku bibliotekarza w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej, w agendzie Arteteka.  Prowadzi zajęcia dla seniorów, lekcje biblioteczne i warsztaty dla dzieci i młodzieży, organizuje gry miejskie i gry biblioteczne. Zafascynowany Internetem oraz możliwościami jakie dają nowoczesne technologie w pracy bibliotekarza. Interesuje się narzędziami multimedialnymi oraz mobilnymi, które z wielką ochotą wykorzystuje w codziennej pracy. Tablety, smartfony i komputery to dla niego ważne narzędzia będące ogromną pomocą w codziennej pracy. Organizator, twórca gier miejskich (edukacyjnych, historycznych, literackich). Współorganizator Odjazdowego Bibliotekarza w Krakowie od 2011 roku. Aktywnie działa w Stowarzyszeniu LABiB, które jest platformą zrzeszającą nie tylko bibliotekarzy, ale także animatorów kultury i działaczy. LABiB pozwala na szeroko zakrojoną współpracą pomiędzy bibliotekarzami. Wymianę pomysłów i dzielenie się dobrymi praktykami.  Od kilku lat prowadzi swojego bloga pod adresem www.charliethelibrarian.com, na którym głównie porusza tematy związane z literaturą, biblioteką oraz przytacza ciekawostki znalezione w bibliotekach cyfrowych. W październiku i listopadzie 2016 łącznie ponad miesiąc przebywał w Etiopii, gdzie w ramach międzynarodowej pomocy rozwojowej szkolił etiopskich nauczycieli, dyrektorów oraz rodziców z podstaw zarządzania, organizacji i prowadzenia bibliotek szkolnych. W 2019 roku był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W swoim projekcie odwiedził wszystkie wojewódzkie biblioteki publiczne w Polsce z darmowym szkoleniem „Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość w instytucjach kultury”. W swojej pracy stawia na kreatywność, nowatorskie podejście do czytelnika. Nowoczesne technologie, które w połączeniu z doświadczeniem owocują nieszablonowymi rozwiązaniami edukacyjnymi. W 2020 roku został wybrany Bibliotekarzem Roku 2019 w ogólnopolskim konkursie zorganizowanym przez Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich.  

⚙️ "Analogowa, technologiczna, inteligentna - jaka będzie biblioteka przyszłości?" Warsztaty z nowych technologii w bibliotece

Zapraszamy na warsztaty "Analogowa technologiczna, inteligentna - jaka będzie biblioteka przyszłości - warsztaty z nowych technologii w bibliotece.", gdzie odkryjesz fascynujący świat nowych technologii w bibliotekarstwie. Dowiesz się, jak wykorzystać sztuczną inteligencję, analizę danych i inne innowacyjne narzędzia do stworzenia biblioteki dostosowanej do potrzeb XXI wieku. Przygotuj się na inspirującą podróż po przyszłości czytelnictwa i edukacji, gdzie tradycyjne zasoby spotykają się z najnowszymi osiągnięciami technologicznymi, tworząc przestrzeń otwartą na nowe możliwości i pomysły. Dołącz do nas, aby odkryć, jak nowe technologie mogą transformować doświadczenie biblioteczne i rozszerzyć jego zasięg w społeczności.


Renata Dankowska

Renata DankowskaEkspert ds. doradztwa zawodowego, Prezes Zarządu PROGRA Sp. z o.o.

Jest menadżerem, informatykiem i doradcą zawodowym, pasjonatem doradztwa zawodowego. Związana z branżą doradztwa zawodowego i edukacji od ponad 25 lat. Praktyk w zakresie tworzenia nowoczesnych pomocy i programów komputerowych w dziedzinie doradztwa. Autor i współautor wielu pomocy do doradztwa. m.in. „Labirynt zawodów” dla MEN, „Wyszukiwarka zawodów” dla KOWEZIU. Pomaga w zorganizowaniu dobrze funkcjonującego doradztwa zawodowego i odkrywaniu potencjału osób w różnym wieku.

⚙️ Zajęcia grywalizacyjne w bibliotece z kartami PROFESKI

Poznaj zajęcia grywalizacyjne, które możesz wprowadzić do swojej biblioteki. Grywalizacja z kartami PROFESKI pomaga młodzieży i osobom dorosłym odkryć swój potencjał, swoje dobre strony i uruchamia podświadomość w myśleniu o swojej przyszłości zawodowej. Wypróbuj scenariusz zajęć grywalizacyjnych na sobie. Może przy okazji odkryjesz do czego jeszcze masz predyspozycje i co w Twojej duszy gra?